Een bijkomend voordeel van Romeins koken is dat eigenlijk alle recepten suikervrij zijn, want geraffineerd suiker in de vorm die we nu kennen,  ontdaan van voedingsstoffen en vezels, kenden de Romeinen niet. Veel recepten bevatten wel honing, maar als men die met mate gebruikt is dat juist gezond. Er wordt op andere blogs gezegd dat je bloedsuikerspiegel er van schommelt, maar daar heb ik zelf niet zo’n last van. Veel mensen moeten haast wel zelf hun groente/fruit/noten/graan/kruiden verbouwd hebben en op het platteland hielden mensen natuurlijk ook boerderijdieren zoals runderen en varkens, als ik van de ingrediënten van de meeste Romeinse recepten moet uitgaan. Daarnaast werd er veel vis gegeten. Net als nu waren mensen in de grote steden afhankelijk van aanvoer van buitenaf.

Als ik nu naar de supermarkt ga in plaats van naar de markt ontkom ik bijna niet aan producten met suiker, zelfs producten waarvan ik het niet verwacht zoals chips, borrelnootjes en brood bevatten geraffineerde suiker. Steeds meer onderzoeken laten zien dat geraffineerde suiker, dus niet ruwe rietsuiker of oersuiker, dezelfde werking heeft op het lichaam als alcohol en hard drugs. Stel het product zou opnieuw moeten worden toegelaten op de markt, alle grote spelers op de markt buiten beschouwing gelaten, dan zou het waarschijnlijk geweigerd worden. Producten zoals witte rijst en witte pasta hebben hetzelfde effect op het lichaam.

Alternatieven zijn er genoeg, er circuleren hele lijsten met producten zonder suiker op het Internet en op diverse fora over gezond eten. Je moet niet denken dat je suiker moet vervangen, dat is de verkeerde gedacht, je moet anders gaan denken over eten. Ik wordt bijvoorbeeld regelmatig gevraagd hoe ik vlees kan weglaten uit een recept, terwijl ik de vraag anders stel en mij afvraag hoe je juist met vlees kan koken. Alleen in gebak moet suiker worden vervangen door bijvoorbeeld honing of gedroogd fruit, in alle andere hartige dingen hoort het niet. Sowieso met de recepten op deze site moet je anders gaan denken, het lijkt soms een beetje op kamperen en met weinig middelen iets geweldigs koken.

