Er staat in De re coquinaria een heel hoofdstuk over voorraadbeheer, waarvan ik meestal denk dat het tegenwoordig overbodig is omdat ik een koelkast heb en ik de meeste dingen het hele jaar door kan kopen. Sommige groenten en fruit zijn echter seizoensgebonden, zoals kweeperen.

De enige ingrediënten die nodig zijn voor dit ‘recept’, zijn kweeperen en honing. Het enige dat het recept aangeeft is de kweeperen zonder steeltjes en bladeren te overgieten met honing en ingekookte most. Dat is natuurlijk niet voldoende, met de kennis van nu weten we dat verhitting leidt tot een langere houdbaarheid. Wat ik daarom heb gedaan is de vruchten schillen en van hun klokhuis ontdoen. Daarna heb ik de stukjes vruchtvlees een paar minuten geblancheerd in water en witte wijn (ik houd van koken in wijn). Daarna heb ik de stukjes voorzichtig droog gedept en overgoten met honing in een schone pot. De smaak van most heb ik al bereikt door het blancheren in wijn. Nu is het afwachten hoelang de stukjes kweepeer goed blijven.

