Romeinse croque madameDit recept kwam me al erg bekend voor toen ik het doorlas. Pas toen ik het brood in de pan deed dacht ik: ik ben gewoon een wentelteefje aan het bakken! Weer een aanwijzing dat sommige Romeinse recepten voorlopers zijn van Franse klassiekers, dit keer een croque madame.

Ingrediënten

  • enkele dikke plakken (wit) brood
  • scheutje melk
  • honing

Snijd de korsten van het brood en de rest in grote stukken. Dompel deze onder in melk (niet te veel want dan wordt het straks broodpap, ook lekker, maar niet de bedoeling). Bak de stukken brood in hete olie mooi bruin en smeer voor het serveren hier een beetje honing overheen. In het boek Apicius, Cookery and Dining in Imperial Rome wordt ook tussen haakjes een ei genoemd dat door de melk kan, voor de echte wentelteefjes.

