Dit is weer een recept wat ik in verschillende versies heb ik mijn stapeltje uitgegeven kookboeken van Apicius. Ik heb het dit weekend al twee keer gemaakt waarvan de tweede keer echt heel erg lekker was! De volgende keer wil ik een versie maken met iets meer kruiden door het gehakt heen en mager vlees. De eerste versie had een beetje kruiden door het gehakt die bijna niet terug te vinden waren. De tweede keer had ik ruim twee keer zoveel kruiden gebruikt en daarvan een bouillon getrokken waardoor de hele keuken en hal zo lekker roken dat ik bijna vergat de gehaktballetjes er doorheen te doen.

Ingrediënten

  • 150 gram mager rundergehakt
  • 2 tl gemalen peper
  • 1 tl lavas
  • 1½-2 tl oregano
  • ½ tl duivelsdrek (of knoflookpoeder)
  • 1 tl geraspte gember
  • ½ el honing
  • 1 tl garum
  • ½ el zetmeel/maizena

Meng de kruiden door elkaar en doe alles op een flinke theelepel na in een steelpannetje met water en breng dit aan de kook. Laat de bouillon die je op deze manier krijgt een kwartiertje pruttelen. Doe ondertussen het gehakt samen met het restje kruiden in een kom. Draai dan kleine balletjes van het gehakt. Als het kwartier om is doe je de balletjes in de bouillon en laat dit samen weer een kwartier pruttelen op een laag vuur. Aan het eind van de kooktijd kun je eventueel checken of de balletjes gaar zijn door er eentje doormidden te snijden. Maak snel een papje van een beetje koud water met het zetmeel en voeg dit in kleine beetjes toe aan de bouillon terwijl je blijft roeren. Als de soep dikker begint te worden is deze klaar.

