eendentongetjesEen vooroordeel van de Romeinse keuken is dat men dol was op papegaaien- of flamingotongetjes. Zonder Artis te plunderen of de poelier uitgejaagd te worden moest ik toch een manier vinden om erachter te komen wat vogeltongetjes zo waanzinnig populair maakte. Bij de Chinese supermarkt, op steenworpafstand van de Nieuwmarkt in Amsterdam, liggen onderin de diepvries ingevroren eendentongen. Van binnen zit hier kraakbeen in heb ik me laten vertellen, dus ze moeten vrij lang koken. De saus die ik heb gemaakt is de saus bij flamingo.

Ingrediënten

  • 1 tl peper
  • ¼ tl lavaszaad
  • ½ tl selderijzaad
  • ½ tl geroosterd sesamzaad
  • (peterselie)
  • 1½ tl munt
  • 1½ tl gedroogde ui
  • 2 dadels
  • ½ el honing
  • 2x 50 ml wijn
  • ½ tl garum
  • ½ tl azijn
  • ½ el olie
  • 1½ el defritum

Maal de droge ingrediënten fijn. Snipper de dadels en voeg deze samen met de overige bestanddelen toe aan de saus. Ik heb de eendentongetjes samen met een deel van de saus op een laag vuur zo’n 40 minuten laten pruttelen op een heel zacht vuurtje. Halverwege heb ik weer wat wijn toegevoegd. Daarna heb ik ze nog kort onder de grill gelegd. Vlak voor het opdienen heb ik de rest van de saus toegevoegd. Het kraakbeen was toen zacht genoeg geworden om te kunnen eten, nog net een beetje knapperig, maar je moet er van houden. Chinezen zijn er dol op, wat de Romeinen er van vonden is voor mij een raadsel. De saus is overigens vrij pittig en overheersend.

