Voor een soeprecept had ik kippenbouillon nodig dus heb ik snel een scharrelkip in de oven gedaan. Deze heb ik op smaak gebracht met pesto en witte wijn. De buitenkant heb ik rijkelijk ingesmeerd met ganzenvet. Dit recept staat, voor zover ik weet, niet in de Apiciana, maar Apicius had het vast wel gelust. In plaats van pesto had ik eigenlijk moretum moeten maken en daarmee de kip vullen.

Ingrediënten

  • 1 scharrelkip van ongeveer 1 kilo
  • 2-3 el pesto/moretum
  • 2 el ganzenvet
  • 1 flinke scheut (droge) witte wijn (100 ml)

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vul de kip met de pesto. Smeer de buitenkant van de kip goed in met ganzenvet en giet de wijn eroverheen. Laat de kip in ongeveer 5 kwartier gaar worden. Prik in de kip met een satéprikker, als er helder vocht uit komt is de kip gaar.

Bewaar na het afkluiven de botten en eventueel het vel. Dep de pesto van de kipresten met keukenpapier of spoel deze af onder de kraan. Doe de potten in een pan met ruim water met wat zout, laurier en verse selderij. Kook de botten ongeveer twee uur op een laag vuur.

