Dit recept heb ik alweer enige tijd geleden gemaakt. Vorig jaar probeerde ik aan cederappel te komen, maar dat is erg moeilijk. Ik had wel een kleine Italiaanse delicatessenzaak gevonden die het gevraagde voor me kon regelen. Twee maanden geleden werd mij gevraagd per mail of ik nog steeds interesse had. Natuurlijk had ik dat en de volgende dag heb ik meteen één van de vruchten gekocht. Deze was niet goedkoop, €7, maar wel erg lekker en bijzonder. De zaden hieruit heb ik gezaaid en komen inmiddels op.

Ingrediënten

  • 1 dikke plak cederappel
  • 1 scheutje olijfolie
  • 1 el garum
  • 250 ml bouillon
  • 1 stevige prei
  • 1 bosje verse koriander
  • 100 gr schouderham
  • 150 gram gehakt
  • 1 tl zwarte peper
  • 1 tl komijn
  • enkele blaadjes wijnruit
  • ½ tl duivelsdrek
  • ½ el azijn
  • 2 el defritum

Doe in een pan olie, garum, bouillon, dikke prei, snijd de koriander zeer fijn, doe hier de gekookte varkensschouder en de kleine gehaktballetjes bij. Terwijl dit kookt, maal je peper, komijn, verse koriander of korianderzaad, verse wijnruit, en wat duivelsdrek. Giet hier azijn bij, defritum, wat van het kooknat, leng aan met azijn. Breng dit in een apart pannetje aan de kook. Als het aan de kook is geweest, doe je cederappels (van binnen en van buiten schoongemaakt, in blokjes gesneden) ook in de pan. Brokkel er tracta in en bind het daarmee, bestrooi met peper en dien op.

