Soms, als ik een Romeinse tekst hardop lees, moet ik denken aan toverspreuken. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als ik de juiste verhouding weet te vinden van de ingrediënten en dan hardop het ‘recept’ uitspreek. Vooral het recept van absinthwijn (Absinthium Romanum) of iets met hersenen. Met welke bedoeling zijn deze teksten geschreven? Zijn het wel recepten voor in een gewone keuken? Niemand die het kan bewijzen, alleen uitproberen. Wellicht zitten er verborgen boodschappen verscholen in de woorden van Apicius. De originele context zou wel eens verloren gegaan kunnen zijn. Documenten die missen door vochtschade, opgegeten door (rel)muizen of verbrand door tegenstanders. Andere Romeinen dan Apicius hebben in zijn naam stukken tekst toegevoegd of verwijderd waar ze het niet mee eens waren. Nu ben ik op zoek naar vergelijkbaar materiaal dat bij andere collecties kan zijn gevoegd. Misschien moet ik mij er bij neerleggen dat veel informatie voorgoed verloren is gegaan.

Over absinthwijn is in ieder geval voldoende te vinden, over de werking, over de giftigheid, over de ‘groene beker’. Absinth is in gedroogde vorm gemakkelijk te verkrijgen. Dit is op zich best vreemd want per keer moet je niet te veel gebruiken. Het recept spreekt van tien liter wijn en ik had maar een halve liter om dit uit te proberen. Ik heb dus ook de overige ingrediënten gedeeld door twintig.

Ingrediënten

  • 5 kilo (4-5 el) honing
  • 30 g (1.5 g) gezuiverde Pontische absinth
  • 120 g (0.5-1 el) gemalen peper
  • 1 Thebaanse dadel
  • 10 g mastiek
  • 10 g nardusblad
  • 20 g costus
  • 10 g (0.5 g) saffraan
  • 10 liter (0.5 l) wijn

Een aantal ingrediënten had ik niet en heb ook geen idee wat het is. Over nardusblad kan ik wel het een en ander vinden, maar ben het kruid nog nergens echt tegen gekomen. Om nu 1/20 van een dadel te nemen vind ik wat overdreven en heb ook die weggelaten. Dan staat er aan het begin van het recept dat ik het recept voor kruidenwijn nodig heb en daar absinth aan toe moet voegen. Wat ik heb gedaan is alle ingrediënten samen met de wijn aan de kook gebracht en het schuim eraf gehaald, dit vervolgens twee keer herhaald. Na het afkoelen heb ik het resultaat geproefd en de bitterheid was echt extreem, nog erger dan bij bittere amandelen! Ik heb er meer honing en suiker bij gedaan en toen had de wijn een bittere nasmaak van de absinth en prikte aan mijn tong door de peper. De wijn was ook een beetje olie-achtig geworden en niet echt meer vloeibaar. Het recept van de kruidenwijn gaat ook uit van meer honing. Dat zou ik dus nog kunnen proberen. Ik werd overigens licht duizelig van deze wijn terwijl veel alcohol verdampt was door het drie keer te koken. Zou het komen door het hardop voorlezen van de volgende tekst?

Absinthium Romanum sic facies: Conditi Camerini praeceptis, utique pro absinthio cessante; in cuius uicem absinthi Pontici purgati terendique unciam, Thebaicam dabis, masticis, folii <scripulos> III, costi scripulos senos, croci scripulos III, uini eius modi sextarios XVIII. Carbones amaritudo non exigit.

