Doordat de sauzen bij ree nogal op elkaar lijken kan er geschoven worden met ingrediënten. Experimenteren met kruiden blijft spannend. Wijnruit heb ik weggelaten (anders is mijn plantje echt kaal), peterselie ook, maar kruiderij geïnterpreteerd als selderijzaad, karwij en komijn. Deze kruiden komen uit het voorgaande recept.

Ingrediënten

  • ruim 1 pond reerug (vers van de markt)
  • 2 el ganzenvet
  • 1 tl peper
  • kruiderij (¼ tl selderijzaad, ¼-½ tl kwarwij en ½ tl komijn)
  • (peterselie)
  • 1 tl oregano
  • (wijnruit)
  • ½ tl garum
  • 1 tl honing
  • 1 scheutje zoete rode wijn
  • 1 el olie
  • (zetmeel)

De reerug heb ik zorgvuldig droog gedept met keukenpapier en de oven gedeeltelijk voorverwarmd. Het hert was nog bevroren van binnen en kon ontdooien in de oven. Ik heb er peper overheen gestrooid en twee eetlepels ganzenvet erover verdeeld. Het vlees heb ik daarna 70 min in een kleine ovenschaal op het rooster in de oven gezet. Om de 10 min heb ik met een lepel vet over het vlees verdeeld, om uitdrogen te voorkomen. Maal ook hier de kruiden fijn en voeg daarna de vloeibare ingrediënten toe en roer goed. Als je weinig wijn gebruikt is binden met zetmeel helemaal niet nodig. Giet de saus over de reerug en dien op. Wij hebben stukjes vlees in de saus gedoopt en bijna de kom uitgelikt, zo lekker! Van de ruggegraat van het hert heb ik later bouillon getrokken.

