Deze koude saus is bedoeld voor gekookte patrijs en hazelhoen en tortel. Bij gebakken fazant smaakt de saus even goed. De fazant heb ik gebakken in ganzenvet met laurierbessen en enkele kruiden die ik er op de markt bij kreeg. Aan het einde van de baktijd (60-80 min) geflambeerd met cognac en afgeblust met rode wijn.

Ingrediënten

  • 1½ tl peper
  • ½ tl lavas(zaad)
  • ¼ tl selderijzaad
  • 1 tl munt
  • myrtebessen of enkele rozijnen
  • ½ el honing
  • 1 scheutje wijn
  • ½-1 tl azijn
  • ½-1 tl garum
  • 1 el olie

Het bakken van de fazant is vrij een voudig. Eén van de kruiden van de markt was anijs, wat het goed doet bij fazant. De saus is ook helemaal niet moeilijk. Pas op met de stevigere kruiden (zoals in dit geval selderijzaad) en vooral met wijnazijn, ik had iets te veel gebruikt. Alle ingrediënten heb ik tot een saus gemengd in de blender. Fazant smaakt bekend, en toch ook weer niet, een héél klein beetje naar kip en ook naar wild, een aanrader! De botten en het weinige vlees dat er nog aan zat heb ik twee uur lang gekookt en water en een beetje witte wijn tot een heerlijke geurige bouillon. Daar heb ik een dag later een flinke pan pompoensoep mee gemaakt.

