Nadat ik eindelijk kardoen had gevonden, bij slagerij Zagora (1e van der Helststraat) hoefde ik deze niet meer te vervangen door artisjok. Kardoenbodems heb ik helaas nog niet gevonden, daarvoor zou ik naar Zuid Europa moeten gaan, of misschien een biologische markt. In diverse recepten las ik al dat kardoen lang moet koken, zeker anderhalf tot twee uur.

Ingrediënten

  • enkele blaadjes wijnruit
  • enkele blaadjes munt
  • enkele blaadjes koriander
  • enkele blaadjes lavas
  • 1 tl venkelzaad
  • 1 tl peperkorrels
  • 1 tl honing
  • ½ tl garum
  • 1 el olie

Schil de stengels en snijd deze in kleine stukken. Maal de (verse) kruiden fijn staat er in het recept. Ik heb er echter voor gekozen om er een bouillon van te trekken en hierin de kardoen te koken. De bouillon kan ik dan inkoken tot een saus met de overige ingrediënten. Ik heb verse wijnruit, munt, koriander, en lavas genomen. Van venkel alleen een beetje venkelzaad. De smaak van kardoen lijkt verrassend veel op artisjokken, de structuur is verwant aan bleekselderij.

