Wat zouden jullie doen met een recept waarin de volgende ingrediënten staan, met als enige toelichting dat ik pijnboompitten en noten moet roosteren, fijnmalen en toevoegen aan de rest? Het gaat om pijnboompitten, gehakte noten, honing, peper, garum, melk, ei, en olie. Ik dacht de eerste keer aan een ovenschotel en heb een soort soufflé gebakken. Het resultaat zag er erg mooi uit, maar was niet echt de bedoeling denk ik. De smaak was goed te doen. Ik zit ook nog aan muffins te denken (met pijn­boompittenmeel i.p.v. bloem). Ik heb de volgende hoeveelheden gebruikt;

Ingrediënten

  • 1 el pijnboompitten
  • 1 handvol gehakte hazelnoten
  • 1 el honing
  • ½ tl zwarte peper
  • ½ tl garum
  • 2 el melk
  • 1 ei
  • 1 el olie

Ik heb de oven voorverwarmd op 180 °. Ik heb er voor gekozen om de pijnboompitten en hazelnoten eerst kort te roosteren in een kleine koekenpan en daarna fijn te malen in de vijzel. Daarna konden de vloeibare bestanddelen erbij en na goed roeren heb ik het geheel zo’n 20-25 min in de oven gezet totdat de bovenkant mooi bruin was. Als ik in plaats van hazelnoten amandelen zou gebruiken zou er een bitterkoekjesachtige schotel uit moeten komen. Ik heb de vraag inmiddels ook op het koksforum geplaatst en wacht op antwoord. Voel je vrij een comment achter te laten, ik wil er overigens geen andere ingrediënten aan toevoegen.

Update: op twitter heb ik een reactie gekregen van een follower die van bovenstaande ingrediënten au bain marie notenkoekjes heeft gebakken. dat ga ik zelf ook eens proberen.

