Oua et cerebella teres, nucleos pineos, piper, liquamen, laser modicum, et his intestinum implebis. Elixas, postea assas et inferes.

Gisteren had ik weer tijd en zin om gehakt te draaien en besloot ook om daarvan meteen worstjes te draaien. Ik had nog een restje hertenvlees over (kleine stukjes met te veel vet voor de ovenschotel van zondag), daarnaast had ik de keus tussen ganzenvet of gerookt spek. Dat laatste leek me wel een lekkere rooksmaak geven aan de worst die bovendien opgewassen zou zijn tegen de sterke wildsmaak van hert. Op zich betekent cerebella gekookte hersenen, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee, dus ik vervang deze in elk recept door ‘gewoon’ vlees.

Ingrediënten

  • 140 gr hertenvlees
  • 125 gr gerookt spek
  • 1 ei
  • 1 el pijnboompitten
  • 1 tl peper
  • ½ tl duivelsdrek
  • ½-1 el garum

Het vlees had ik al samen met garum en peper laten marineren. Nadat het voldoende koud was geworden in de diepvries heb ik het door de gehaktmolen gehaald. Om het laatste beetje vlees ook door de gaatjes te krijgen heb ik een deel van het gehakt twee keer moeten malen. De pijnboompitten zijn kort geroosterd en vermengd met de duivelsdrek. Daarna kon dit mengsel samen met een (rauw) ei bij het gehakt. Bij het vullen van de darm krijg je trouwens het laatste beetje vlees eruit door een stuk witbrood door de gehaktmolen te draaien. Het resultaat gisteren was een mooie volle worst die nu in de koelkast ligt te rusten.

Update: de worst heb ik 20 min gekookt in alleen water en daarna af laten koelen. De volgende stap was het roosteren van de worst, dit heb ik gedaan aan het spit in de oven, zo’n 10 minuten. Alhoewel de worst naar gerookt spek bleef ruiken smaakte deze bijzonder goed! De worst was wel vrij zout, ondanks vrij weinig garum. Ook was de worst erg vet, wat niet kan komen door het spek. Ik heb vaker spek gebruikt in worst alleen nog nooit zo veel pijnboompitten of ei, misschien hielden die het vet vast. Ik ga deze worst zeker nog een keer maken, maar dan met in verhouding minder spek en iets meer pijnboompitten en duivelsdrek voor de smaak. De smaak kwam ons overigens bekend voor, geen bierworstje, maar iets in die richting, als iemand suggesties heeft, graag in de comments!

