Ceruinae conditura

Piper, cuminum, condimentum, petroselinum, cepam, rutam, mel, liquamen, mentam, passum, caroenum et oleum modice. Amulo obligas, cum iam bulliit.

Elk weekend is het tijd om wild te eten, dan heb ik genoeg licht en tijd om foto’s te maken en om mij te verdiepen in de recepten. Vanavond eten we weer kwartels, dit maal met een andere, nog nader te bepalen, saus. Gisteren heb ik hert klaargemaakt, een aparte sensatie, want de smaak is vrij sterk, echt wat men een ‘wildsmaak’ noemt. Wie niet van wild houdt moet dit blog op maandag maar overslaan. Het hertenvlees heb ik een dag vantevoren in stukjes gesneden en in de saus gelegd, zodat deze goed kon intrekken.

Ingrediënten

  • 1 pond hertenvlees
  • 1 tl peper
  • 2 tl komijn
  • kruiderij (1 tl venkelzaad en ½ tl duivelsdrek)
  • enkel blaadjes peterselie
  • ½ ui
  • enkele blaadjes wijnruit
  • ½ el honing
  • ½ el garum
  • 1½ tl munt
  • 1 kopje (zoete) wijn (Chileense Caubernet Sauvignon)
  • caroenum ( 1el ingekookt druivensap)
  • 2 el olie
  • zetmeel

Bij de uitvoering van dit recept heb ik venkelzaad en duivelsdrek uit andere recepten voor hert overgenomen als interpretatie van ‘kruiderij’. Rooster als eerste kort de komijn en het venkelzaad. Maal deze samen met de andere droge kruiden fijn in de vijzel. Rasp hierboven een uitje, voeg honing, garum, een stevige rode wijn (en eventueel ingekookt druivensap), en olie toe.

Verwarm de oven voor op zo’n 200°. Verdeel de stukjes hert over een ingevette ovenschaal en plaats deze in de oven met alle saus die je hebt. de stukjes vlees mogen best half onder staan. Stel een timer in op 30-40 min en keer af en toe het vlees om met een spatel. Na dit half uur mag de temperatuur omlaag naar 150-175° en kan de timer weer op 30-40 min. Let goed op dat de saus niet verdampt! Ik was vergeten de temperatuur omlaag te doen en de saus was volledig opgenomen en/of verdampt. Het is de bedoeling dat er genoeg saus overblijft om in een pannetje te laten indikken op het formuis met een beetje zetmeel. Het vlees was aan de droge kant, maar dat ga ik volgende keer beter doen. Het vlees afdekken was ook een optie geweest.

