Naast kweeperen is het ook weer het seizoen voor wild. In boek VIII van de re coquinaria is een heel hoofdstuk gewijd aan haas, naast everzwijn en ree, waarvan vandaag een recept van gekruide haas met prei. De meeste recepten in het hoofdstuk over haas hebben nagenoeg dezelfde ingrediënten en ik denk niet dat ik ze allemaal los van elkaar ga uitvoeren.

Ingrediënten

  • 2 bouten van de haas
  • 2 kopjes wijn
  • 1 el garum
  • 2 tl mosterdzaad
  • enkele takjes dille
  • 1 prei
  • 2 tl peper
  • bonenkruid
  • 1 ui
  • 5 dadels
  • 2 pruimen
  • 1 kopje wijn
  • garum
  • olie
  • zetmeel

Kook de haas in wijn, garum, water, een beetje mosterdzaad, dille, en prei. Misschien moet het mosterdzaad even gekneusd worden vantevoren, dat kan ik volgende keer proberen. Wanneer de haas gaar is, kruid je hem: met peper, bonenkruid, een schijfje ui, dadels, twee pruimedanten, wijn, garum, caroenum, een beetje olie. Met bonenkruid ben ik uitgeschoten. Ik dacht dat bij haas wel ectra kruiden konden en heb twee theelepels bonenkruid gebruikt dat te veel overheerste. Hier heb ik alles in de blender gedaan (zie vorige gerechten met dadels) en daarna verwarmd op het gas. Als het te dun is, dik het in met zetmeel, laat even pruttelen. Met dit kruidenmengsel overgiet je de haas in de (oven)schaal.

