Vitulinam siue bubulam cum cydoneis

Liquamen, piper, laser et olei modicum.

Dit recept is weer een typisch voorbeeld van Apicius van ‘zoek het zelf maar uit wat er bedoeld wordt’, door alleen een lijstje te geven van ingrediënten (letterlijk: ‘garum, peper, duivelsdrek en een beetje olie’). Nu het weer het seizoen is voor kweeperen kan ik er een andere draai aan geven dan in april van dit jaar. Toen heb ik gevulde kweepeer gemaakt en dit weekend ga ik voor biefstuk met kweeperensaus.

Ingrediënten

  • ½ pond kalfsgehakt
  • 2 kweeperen
  • 1 dunne prei
  • 1 ui
  • ½-1 tl garum
  • ½-1 tl peper
  • 1 mespuntje duivelsdrek
  • olie

Het leek mij, in april, een goed idee om de kweeperen te vullen met een mengsel van gehakt en prei, al had ik ook een minutal kunnen bereiden in de tajine. Naast de kweepeersaus ga ik ook voor kweeperen in de tajine.

Schil de kweeperen, snijd ze doormidden en hol ze uit. Kook ze totdat ze net gaar zijn. Fruit ondertussen een uitje in olie, voeg het kalfsgehakt en prei toe en even later de kruiden. Doe het mengsel over in de kweeperen en dien op met een beetje peper.


