Op Sicilië, niet ver van de mond van de Etna, staat een tamme kastanje die tussen de 2000 en 4000 jaar oud is. Daarmee is dit de oudst bekende kastanje ter wereld! Deze boom (of eigenlijk bomengroep, die bestaat uit zeven bomen boven de grond met een gemeenschappelijke wortel) wordt al eeuwenlang bestudeerd door botanici en gaan diverse legendes over de boom, waaronder die van de honderd paarden die eronder scholen voor een uitbundig onweer. Voor mij spreekt de boom tot de verbeelding omdat Apicius deze boom aanschouwt zou kunnen hebben of er zelfs van gegeten kan hebben, geweldig toch?. Alleen het idee al, dat als ik nu naar de Etna zou reizen om deze boom te bezoeken om kastanjes te rapen, van dezelfde boom zou kunnen eten als Apicius, vind ik fascinerend.

Afgelopen weekend heb ik op twee locaties in Amsterdam tamme kastanjes weten te vinden, een hele zak vol met een totaal gewicht van 1,8 kilo. Gisterenavond heb ik daarmee het recept van de kastanjepuree uitgeprobeerd. Ik heb de kastanjes kruislings ingesneden, kort gekookt en gepeld. Het velletje onder de schil is er moeilijk af te krijgen, dat kan stukken beter. Na een kooktijd van een half uurtje vielen de kastanjes zo’n beetje uit elkaar en werd het tijd om de saus toe te voegen, bestaande uit de volgende ingrediënten;

Ingrediënten

  • 1 kg tamme kastanjes
  • 2½-3 tl peper
  • 2 tl komijn
  • 2 tl korianderzaad
  • 2½-3 tl munt
  • 1 tl wijnruit
  • ½ tl duivelsdrek
  • polei (munt)
  • 2 el azijn
  • 1 el honing
  • 2½ tl garum
  • 1 flinke scheut olie

Alles kan in de vijzel worden vermalen, vervolgens staat er dat dit mengsel aangelengd moet worden met azijn, maar dat lijkt me vrij zuur worden. Extra olie kan echter geen kwaad, als ik zelf houmous maak doe ik er ook best veel olie in. In dit geval kon ik het ook niet laten er een klein scheutje cognac bij te doen. De gemalen kruiden waren echter onvoldoende om de puree smaak te geven, ik heb er een tweede ronde bij moeten doen, deze is meegerekend in de genoemde hoeveelheden. Na het toevoegen van de kruiden en olie kan het geheel geprakt/geroerd worden, of door de roerzeef.

