Eten, sex en de dood zijn hoe dan ook nauw aan elkaar verwant. Nagenoeg iedereen heeft met alledrie te maken, sowieso moeten we dagelijks eten. De reden waarom ik daarover schrijf op een culinair blog met Romeinse recepten komt door de vooroordelen en overleveringen over Romeinse gewoonten. Eten van exotische gerechten en orgiën zouden bij de Romeinen in elkaar overlopen, waarbij er geen scheiding meer is tussen eetkamer en slaapkamer. In de verbeelding buitelen heren en hoeren over elkaar heen en slaven brengen schalen rond met vers aangevoerd eten, zoals flamingo­tongetjes en papegaaien­hersentjes. Twee inspirerende films die ik deze week achter elkaar heb gezien waarin de drie thema’s, (overmatig) eten, sexualiteit en de dood, een grote rol spelen, zijn The cook, the thief, his wife and her lover en Estômago. In beide films wordt bijvoorbeeld de liefde bedreven in de keuken. Ook worden door middel van gerechten boodschappen doorgegeven en zodoende de liefde verklaard aan diegene die begeerd wordt. Een vergelijkbare film, Como agua para chocolate, naar het boek ‘Rode rozen en tortilla’s’, wil ik overigens ook nog graag zien, het boek staat in elk geval vol heerlijke (Mexicaanse) recepten.

Nog een reden waarom ik dit stukje schrijf, buiten de vooroordelen, is dat veel gerechten heel sensueel of erotisch kunnen zijn. De foto’s van gebakken biefstuk in de eerste versie van mijn kookboek vonden meerdere mensen erotisch, evenals de foto’s van gestoofde peertjes. Daarnaast zijn een aantal ingrediënten uit de Romeinse keuken lustopwekkend, zoals pijnboompitten, bloembolletjes van de Muscari comosum oftewel lampascioni en rucola, ook wel ‘het geile kruid’ genoemd. Kun je nagaan wat er gebeurt als je deze ingrediënten combineert, zoals in het moretum. Door dit soort verhalen krijgen de recepten een diepere betekenis die ook recepten aan elkaar linken.

Erotiek speelt niet alleen bij mensen een rol, vruchten en veel groenten zijn strict genomen voorplantingsorganen van planten en bomen. Na de bevruchting van bloemen ontwikkelen zich zaden en noten die wij gebruiken in de keuken. Sommige groenten worden zelfs gezien als een fallussymbool, zoals courgettes of wortels. Hoe het zit in het latijn weet ik niet, maar opvallend is wel dat in het Engels eten (eating) een metafoor kan zijn voor seksuele handelingen. Sexualiteit en eten is op meer manieren aan elkaar gelinkt dan op het eerste gezicht lijkt.

Ook de dood speelt een belangrijke rol in de genoemde films en in de keuken. Zonder de dood zouden we überhaupt geen vlees kunnen eten. Sommige lezers vonden het idee van de kreeften levend koken verschrikkelijk. Als je bedenkt dat in de natuur dieren meestal levend gegeten worden valt dat recept nog wel mee. Van eten kun je ook doodgaan, als je te veel eet bijvoorbeeld, zoals in de film Le grande boeuffe. Het zou mij ook niet verbazen als meerdere rijke Romeinen beweken zouden zijn aan te veel eten en wijn.

Advertenties