Dit recept heet eigenlijk ‘gevulde baarmoeders’, maar als ik dat als titel gebruik leest natuurlijk niemand verder. Ik ben er hier gewoon vanuit gegaan dat het worstjes betreft, het staat tenslotte in boek II onder ‘worstjes’. Misschien dat ik het recept nog eens letterlijk ga opvolgen als ik het hoofdingrediënt vind in de diepvries van een Chinese supermarkt, vast en zeker naast de eendentongetjes.

Ingrediënten

  • 1 tl peper
  • 1½ komijn
  • 2x ½ prei
  • 1 tl wijnruit
  • 1 el garum
  • 600 gr gehakt (half om half rund/spek)
  • 1 el peperkorrels
  • 2 el pijnboompitten
  • bosje dille

Het vlees heb ik eerst zonder kruiden door de vleesmolen gedraaid. De wijnruit heb ik volledig vermalen in de vijzel, maar de komijn slechts gekneusd. Er mogen van mij best hele zaden in de worst voorkomen. Daarna heb ik in een kom de kruiden, een halve prei en garum door het vlees heen geroerd. Dit gehakt heb ik nogmaals door de vleesmolen gedraaid zodat het een mooie fijne structuur kreeg en goed gemengd werd. Hierna heb ik er hele peperkorrels en pijnboompitten in gedaan en de darmen gevuld met het gehakt. >> lees verder >>

Na een dag rusten in de koelkast was het gisteren tijd om de worsten 15-20 min te koken in water met een scheutje garum en olie, een halve prei en een bosje dille. De worsten smaakten erg lekker, alleen was de consistentie niet helemaal goed. Met het velletje eromheen was de worst goed in dunne plakjes te snijden, zonder velletje valt de worst bij dunne plakjes uit elkaar. De volgende keer zou ik er een bindmiddel zoals melkpoeder of paneermeel doorheen kunnen doen, alleen staat dit niet in het recept. Zou Apicius er van uit gaan dat dit standaard is?

