Afgelopen weekend heb ik nogmaals lam à la Tarpeius gemaakt, dit keer wèl in de oven. Uit de oven wordt dit een compleet ander gerecht dan uit de pan! Ik had wel weer gekozen voor lamsbout, maar dit keer deze in stukjes gesneden. De stukken vlees heb ik gemarineerd in nagenoeg dezelfde kruiden. De ui heb ik geraspt en ik heb flink meer garum gebruikt (1 el). Het vlees-kruiden-mengsel heb ik ongeveer 24 uur in de koelkast laten staan en af en toe omgeroerd. De oven heb ik voorverwarmd op 200°. Ik heb in eerste instantie een half uur aangehouden voor de ovenschotel, alleen dit bleek niet genoeg. Ik heb nogmaals een half uur gewacht en regelmatig het vlees omgeschept. Ondertussen heb ik de tweede saus gemaakt met een flinke scheut stevige Chileense rode wijn. Er had ook zoete wijn of druivensap door gekund. Net als andere dadelsauzen heb ik ook dit mensel fijngemalen in de blender. Nadat de saus over het vlees is verdeeld is het vlees nog zeker een half uur in de oven blijven staan, onder af en toe omroeren, nu op 175°. Het vlees werd door de tweede saus erg donker, maar dat is helemaal niet erg. Het eindresultaat is vlees dat aan de buitenkant een beetje krokant is, van binnen lekker sappig en mals met een pittige smaak die de krachtige smaak van lam goed doet uitkomen en waarbij de kruiden aanwezig zijn, al is moeilijk te proeven welke precies gebruikt zijn.

