Ruim een week geleden ben ik begonnen met het maken van rozenwijn. Ik begin er nu pas over omdat de wijn, die om te beginnen zachtgeel was, steeds dieper rood begint te kleuren. De bedoeling is dat ik (witte) wijn (Soave) vermeng met rozenblaadjes, dit een week laat trekken en dit daarna nog twee keer herhaal. Voor het drinken kan ik er honing bij doen.

Eigenlijk had ik blaadjes aaneen moeten rijgen en ‘de witte delen verwijderen’. Ik heb echter rozenblaadjes in een kruidenwinkel gekocht en even laten weken in een beetje wijn en daarna de rest van de wijn erbij gedaan. Afgelopen zondag heb ik de eerste lading rozenblaadjes vervangen door de tweede lading en wacht nu weer af. Ik moet zeggen dat de wijn echt voortreffelijk ruikt, alleen moet ik nog anderhalve week wachten tot ze klaar is. Inmiddels heb ik de wijn in een weckpot gedaan zodat ik de rozenblaadjes gemakkelijker kan zeven. Vanmiddag ga ik een roerzeef aanschaffen die ik voor de rozenblaadjes kan gebruiken, of voor soep.

