Waarom bereid ik eigenlijk zo vaak champignons, terwijl er zoveel soorten eetbare paddestoelen zijn? Op de biomarkt (Noordermarkt Amsterdam) heb ik het voor het uitkiezen. Afgelopen weekend ben ik in ieder geval aan het experimenteren geslagen met champignons. Ik had ze eigenlijk gekocht voor garnalen thermidor. Ik heb de grotere ook daarvoor gebruikt, maar de kleintjes schoon geveegd, stukje van de steeltjes afgesneden en vervolgens 3 minuten gekookt in zelfgetrokken kruidenbouillon. Daarna heb ik ze laten uitlekken op keukenpapier in een zeef. Vervolgens heb ik ze ruim twee uur gemarineerd in komijnsaus met een flinke scheut droge witte wijn (Aliwen Unduragga, Sauvignon Blanc). Ik had gedacht dat ze daarna nog kort gebakken moesten worden, maar ze waren helemaal perfect. Waarschijnlijk zijn veel meer sauzen geschikt om champignons in te marineren, als het lukt (of juist niet) blog ik er over.

