Gisteren heb ik voor de tweede keer confit byaldi gemaakt, oftewel Ratatouille op z’n ‘Romeins’. Het lukte me niet om een goede paprikasaus te maken, dus dat ga ik deze week nogmaals proberen, maar neem er langer de tijd voor. Eigenlijk had ik ook te veel groente in de ovenschotel gedaan waardoor de kruidenmix niet goed in de groente was getrokken. Ik kan hier in elk geval de ingrediënten noteren zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

Ingrediënten

  • 1 ui
  • 1 teentje (roze) knoflook
  • 1 donkergroene courgette
  • 1 lichtgroene courgette
  • 1 aubergine
  • 5 tomaten
  • 1 rode paprika
  • ½ tl venkelzaad
  • ½ tl komijn
  • ½ tl korianderzaad
  • 1 tl peper
  • 2 tl munt
  • 1 tl azijn
  • 1 tl garum
  • 1 tl oregano
  • 1 scheutje wijn

Snipper en fruit de ui en knoflook. Voeg hier de paprika aan toe en als deze gaar is de tomaat. Ik heb dit kort door de blender gehaald, maar eigenlijk zou de paprika kort onder de gril moeten om deze te kunnen ontvellen. Bedek de bodem van een flinke ovenschaal met deze saus. Snijd de rest van de groente in plakjes en bedek hiermee de saus om en om. Maal dan de kruiden in een vijzel, voeg azijn, garum en wijn toe, sprenkel over de groenteschotel, bedek met aluminiumfolie,  en zet ruim anderhalf uur in een oven van 180°, of langer in een minder hete oven.

Als de schotel gaar is (even prikken met een satéprikker) maak je een eenvoudige oenogarum van 1 tl witte peper, 1 tl garum, 100 ml droge witte wijn. Breng dit aan de kook en bind met 1 el zetmeel. Serveer deze oenagarum apart.

 

