Mijn favoriete variatie op het ovengerecht ratatouille is de confit byaldi uit de film Ratatouille. Er zijn op Internet veel bloggers die hun eigen invulling hebben gegeven aan dit recept dat een Romeinse versie er ook nog wel bij kan. Apicius geeft meerdere voorbeelden van schotels met courgettes dat ik genoeg inspiratie krijg. Tijdens het maken van de 1e versie was ik moe en heb kort mijn spiraalsnijder uitgeprobeerd op een donkergroene courgette, een lichtgroene courgette en een aubergine. Het in elkaar draaien ging nogal lastig en de rest van de groente heb ik, na ze kort gekookt te hebben, in wanorde in een ovenschaal gedaan. Over deze drie groenten heb ik nog een gesnipperde ui, stukjes paprika en plakjes tomaat verdeeld. Hieroverheen heb ik een snel sausje gedaan van peper, komijn, korianderzaad, verse munt, wijnruit, oregano, garum, azijn, olie, en een scheutje droge witte wijn (Chablis 2008). Er had iets meer munt in gekund en iets minder komijn. Ik ga het recept nog een keer maken, maar dan met dunne plakjes van alle groenten. De volgende keer zal ik ook van witte wijn een simpele oenogarum maken in plaats van de voorgeschreven vinaigrette bij het serveren.

