Aliter cucurbitas elixatas et frictas

In patina compones, cuminatum superfundes, modico oleo super adiecto. Feruere facies et inferes.

Dit recept heb ik inmiddels het vaakst bereid en gaat eigenlijk altijd goed. Het werd tijd dat ik het, naast mijn FaceBook account, hier ook ging posten. Letterlijk schrijft Apicius; “Leg [de courgettes] in een schotel, giet er een komijnsausje over en voeg een beetje olie toe. Breng aan de kook en dien op.” Het recept voor courgettes is heel simpel en erg lekker, om je vingers bijna bij op te eten. Beter dan de gebruikelijke donkergroene courgettes is de lichtere variant die tevens een stuk kleiner is.

Ingrediënten

  • 2 kleine courgettes
  • olijfolie
  • ½ tl zwarte peper
  • ½ tl lavas
  • 1 tl gedroogde peterselie
  • 1 tl gedroogde munt of liever enkele blaadjes verse munt
  • 2 tl komijnzaad of 1 theelepel gemalen komijnzaad
  • 1 tl (kruiden)azijn
  • 1 tl garum (Thaise vissaus)
  • 2 eetlepels honing

Snijd de courgettes in plakjes en dan even kort bakken in olijfolie. Ondertussen maak je in de vijzel de komijnsaus; wrijf zwarte peper, lavaszaad (of gedroogd lavasblad), gedroogde peterselie, munt (vers of gedroogd) en komijnzaad fijn en leng dit aan met een klein beetje azijn en garum (Thaise vissaus) en twee flinke eetlepels honing. De komijn in deze saus mag best overheersen net als de (verse) munt. Giet de saus over de gebakken courgettes en laat deze met het deksel op de pan nog enkele minuten pruttelen. Dien daarna op en vergeet niet de saus over de plakken courgette te verdelen. Zelf maak ik de saus altijd op gevoel en elke keer als ik het maak smaakt het iets anders.

