Sowieso had ik voor dit gerecht bruinvis nodig, maar geen idee waar ik dat kon krijgen. Mijn gasten voor de avond had ik twee andere opties voorgesteld, tonijn of makreel. Beide kozen unaniem de laaste optie. De stukken makreel (uit blik) trok ik uit elkaar tot kleine stukjes en voegde achtereenvolgens peper, lavaszaad, oregano, gedroogd korianderblad, komijn, verse wijnruit, en gedroogde munt toe. De smaak van het geheel veroorzaakte een plezierige smaakexposie in mijn mond. Van het vis/kruidenmengsel draaide ik kleine balletjes waarbij ik mij moest beheersen niet alles meteen op te eten. De balletjes waren niet erg stabiel en volgens het recept moest ik ze koken in wijn met garum en olie. Al voor het koken vielen de balletjes uit elkaar tot een soort vissoep en toch heb ik dit maar gekookt. De bijbehorende saus heb ik overgeslagen, net als het binden met eieren. Voor de volgende keer ga ik op zoek naar tips voor het maken van stabiele visballetjes, want de inktvisballetjes zijn ook uit elkaar gevallen, dit kan overigens liggen aan te veel olie.

